<– CATALOGS, BOOKS –>

Kristina Solomoukha, Elfi Turpin, ’1% de presque rien’, édition Fanclub, June 2008, p. 3.

Laura Barreca, ’Claude Closky’, L’impressa dell’Arte- The entreprise of Art, January 2008, pp. 42; 47.

François PIron, ’Lundi’, L’art contemporain dans les espaces publics, lyon, édition La BF15, January 2008, p.185.

Han Jiyun, ’Invisible Vision’, Han Ji Yun Contemporary Art Space Editions, Beijing, December 2007, pp. 11-12, 36-4, 127-128.

Jill Gasparina, ’AF21.1 Art France 1990-2007’, Editions Particules, October 2007, pp. 20,27,58,63,116.

Daniel Soutif, ’La force de l’Art’, Editions RMN, Paris, October 2007, p.414, 419.

Valerie Chartrain, Saadane Afif, deValence, ’Promenade au zoo ’, Editions deValence, Paris, September 2007, p.129.

Stéphanie Moisdon, Hans-Ulrich Obrist, ’Biennale de Lyon 2007 - L’histoire d’une décennie qui n’est pas encore nommée.’, Les presses du réel, Paris., September 2007, p.66.

Dominique Baqué, Jérôme Poggi, ’Photographies modernes et contemporaines, La collection Neuflize Vie’, Ed Flammarion, August 2007, pp.36-37,100.

’Télémétries: artistes et télévision’, Editions du Provisoire, May 2007, p. 91.

’1996/2006 Troisième époque’, Editions Frac Limousin, Limoges, May 2007, pp. 216, 217.

Didier Schulmann, ’Ateliers: l’artiste et ses lieux de création dans les collections de la Bibliothèque Kandinsky’, édition Centre Pompidou, Paris, March 2007, p. 100.

Frédéric Paul, ’Le numéro que vous avez demandé n’est plus en service, votre appel ne peut aboutir’, in Made in Dole, éditions Musée des Beaux-Arts de Dole, February 2007, pp. 14-21.

Alexia Fabre, Frank Lamy, ’Parcours #2’, Editions Mac/Val, Vitry-sur-Seine, February 2007, pp. 80-81.

Frank Lamy, ’Stardust’, Editions Mac/Val, Vitry-sur-Seine, February 2007, pp. 62, 66, 110, 165-168.

Jacinto Lageira, ’De 1 à 1000 francs’, in Collection Art Contemporain, édition du Centre Pompidou, Paris, January 2007, p. 111.

Marion Ackermann, Pirkko Rathgeber, ’Piktogramme - die einsamkeit der zeichen’, Kunstmuseum Edition, Stuttgart, November 2006, pp. 230-231, 354.

Lachlan Blackley, ’Wallpaper’, Laurence King Edition, November 2006, pp. 40-41.

Stéphanie Moisdon, Andrea Lissoni, ’Collections nouveaux medias installations’, edition centre pompidou , November 2006, pp.114,117.

Annick Rivoire, ’www.mudam.lu’, in Eldorado, Mudam edition, Luxembourg, October 2006, pp. 80-83.

’Surface habitable’, in Eldorado, Mudam edition, Luxembourg, October 2006, pp. 76-79.

Laurent Lebon, Claire Garnier, ’Peintures / Malerei’, co-éditions Martin-Gropius-Bau, Culture France, September 2006, non paginé (2 p.).

Catherine Francblin, ’Claude Closky’, édition Beaux-arts magazine, in “Qu’est-ce que l’art contemporain en France”, June 2006, pp. 62-63.

Sébastien Planas, Kamel Mennour, ’Nous nous sommes tant aimés’, édition Collections de Saint-Cyprien / Kamel Mennour / Paris Musée, June 2006, non paginé.

’sans titre (hifi ), sans titre (tatouage)’, Month of photography, theatre of fashion, May 2006, p.18.

Daniel Soutif, ’La force de l’art’, hors série Beaux-Arts magazine, May 2006, p. 38.

Pauline de Laboulaye, ’Festival photo et vidéo de Biarritz’, Isthme éditions, May 2006, p. 81-85.

Didier Arnaudet, ’Des artistes, des écrits’, édition Le bleu du ciel, Bordeaux, January 2006, pp. 94-101.

Jill Gasparina, ’I love fashion - L’art contemporain et la mode’, Editions Cercle d’art, Paris, January 2006, pp.62-63.

Philippe Coubetergues, ’Une introduction à l’art contemporain’, Editions Cercle d’art, Paris, December 2005, p. 57.

Alexia Fabre, Frank Lamy, ’Parcours #1’, Editions Mac/Val, Vitry-sur-Seine, December 2005, pp. 202-205.

Seon-Ryeong Cho, ’Exchange value of pleasure’, edition Busan Museum of Modern Art, Busan, December 2005, pp. 85-95.

Catherine Francblin, ’Shortcuts between reality and fiction’, Edition Bass Museum of Art, November 2005, p. 12.

Eric Troncy, ’Before the end’, Edition Le Consortium, November 2005, pp. 64-69.

Stefanie Jansen, ’Des deux côtés du Rhin’, Editions Snoeck Verlagsgesellschaft mbH, Köln, October 2005, p. 101.

Anne-Marie Charbonneaux, ’Les vanités dans l’art contemporain’, Editions Flamarion, Paris, October 2005, pp. 10-12.

Sven Beckstette, Mehdi Chouakri, ’Good and Plenty’, Editions galerie Mehdi Chouakri, Berlin, September 2005, pp. 44-46.

Catherine Francblin, ’De lo real y lo ficticio’, Edition Museo de Arte Moderno de México, June 2005, pp. 24, 48, 81.

Andrea Busto, Alberto Cottino, Francesco Poli, ’Chronos: Il tempo nell’arte dall’epoca barocca all’età contemporanea’, Edition Associazione Culturale Marcovaldo, ISBN: 88-88597-25-5, May 2005.

’Belonging’, Editions Biennale de Sharjah, April 2005, pp. 202-205.

Carole Boulbès, ’L’oeuvre en programme’, Editions Fage, Lyon, March 2005, pp. 20-25, 86-89.

Elisabeth Couturier, ’L’art contemporain, mode d’emploi’, édition Filpacchi, Paris, October 2004, pp. 15-17.

’De leur temps - collections privées françaises’, Editions Musée des Beaux-Arts - Adiaf, October 2004, pp. 82-83.

Eric Laniol, ’Logiques de l’élémentaire’, Editions l’Harmattan, Paris, October 2004, pp. 45-46, 58-61.

’Mudam 2000-2004 Almanach’, Edition Musée d’art moderne Grand-Duc Jean, October 2004, pp. 44-45, 119-125.

Droog Design, ’Design etc, Open Borders’, Edition Lille 2004, September 2004, p. 12.

Montse Badia, Andreas M. Kaufmann, ’Paisatges mediàtics’, Editions Fundació “la Caixa”, September 2004, pp. 40-43, 108.

Ramon Tio-Bellido, ’El Arte como va, El arte como viene’, Editions Circulo de bellas artes, September 2004, pp. 36-39, 82-83.

Pascale le Thorel-Daviot, ’Claude Closky’, Nouveau dictionnaire des artistes contemporains, Larousse Paris, August 2004, p. 71.

Philippe Piguet, ’Eternelles vanités’, Editions Fondation Daniel et Florence Guerlain, June 2004, pp. 16-17.

Edmond Couchot, Norbert Hillaire, ’L’art Numérique’, Flamarion, Paris, June 2004, p. 78.

’A angle vifs’, Editions capcMusée d’art contemporain / Fage éditions, Bordeaux, June 2004, pp. 46-47.

Letizia Ragaglia, ’Flirts. Kunst und Werbung / Arte e pubblicità’, Editions Museion, Bolzano, May 2004, pp. 24-25, 58-59.

’72’, Coedition CNEAI, Chatou - Espace Paul Ricard, Paris, FRAC Provence-Alpes-Cote d’Azur, Marseille, April 2004, chapitre 22.

Isabelle de Maison Rouge, ’Mythologies personnelles’, Editions Scala, April 2004, p. 85.

Tiphaine Samoyault, ’La montre cassée’, Editions Verdier, Lagrasse, March 2004, pp. 20, 22, 141, 171.

Jean-Charles Massera, ’Mon catalogue’, Playlist, editions Cercles d’art, January 2004, pp 194-195.

Odile Biec Morello, Catherine Fontaine, Cécile Pasquet, ’Le Parvis centre d’art contemporain’, Un, Deux... Quatre Editions, October 2003.

Julius Wiedemann, ’Taschen’s 1000 favorite websites’, Editions Taschen, September 2003, p. 177.

Jacinto Lageira, ’Claude Closky, Une déshumanisation dont vous êtes le héros’, in “Image du Monde dans le corps du texte”, Edition La lettre volée, Bruxel, September 2003, pp. 106-120.

Alexia Guggémos, ’Histoire d’une collection’, Editions Musée du sourire, August 2003, pp. 33-34.

’Trésor Publics’, Edtions Flammarion, Paris, June 2003, p. 108.

Bernard Martin, ’Le livre et l’art’, Le lieu unique / éditions Joca Seria, Nantes, May 2003, pp. 50-53.

Joëlle Zask, ’Art et démocratie’, Editions PUF, Paris, May 2003, pp. 25-26, 147.

Michel Mallard, Jean-Pierre Blanc, ’Hyères 2003’, Editions FIAMH, April 2003, pp. 70-71.

Jean-Pierre Soisson, Olivier Kaeppelin , Jean-Marc Huitorel, ’Collections sans frontières’, Editions GAM, 2003, Turin, April 2003, pp. 68-71.

David G. Torres, ’Falsa innocència’, Edicions Fundació Joan Miró, Barcelona, March 2003, pp. 62-63, 94.

Frits Gierstberg, Bas Vroege, ’Experience, the media rat race’, Foto Biënnale Rotterdam Editions, March 2003, pp. 2-3, 6-7.

’The 3 from 35, The 5 from 35’, Manual, edited by Alexandre Estrela and Scott Harrison, Lisbon, March 2003, p. 11, 56.

Jean-Charles Massera, ’Sex, Art, and the Dow Jones’, Lukas & Sternberg, New York, March 2003, pp. 71-74.

Catherine Francblin, ’L’ABCdaire de l’art contemporain’, Editions Flammarion, Paris, February 2003, p 83.

Edited by Aleksandra Mir, John Kelsey, ’Corporate Mentality’, Editions Lukas & Sternberg, February 2003, pp. 92-95.

Laurent Godin, ’Actualité’, Editions le Rectangle, January 2003, pp. 2-3, 20-21, 40-41, 56, 58, 60, 61, 64-65.

Patrick Raynaud, ’La vitrine, 2000/2001/2002’, éditions ENSAP-C, October 2002, p. 18.

Lionel Richard, ’L’aventure de l’art contemporain de 1945 à nos jours’, Editions du Chêne, October 2002, pp. 202, 244.

’La Jeunesse / La edad más bella’, Editions Communidad de Madrid, October 2002, pp. 32-43, 174.

Catherine Francblin, ’A confluence of actions and commitments: France’, in “Art in Europe”, Editions Skira, Geneve-Milan, October 2002, pp. 37-39.

Jane Harris, ’Once Again’, Editions John Hansard Gallery, The University, Southampton, September 2002, pp. 13, 34.

’Community art collaboration 2002’, Editions Fondation Evens, Antwerpen, September 2002, pp. 56-59, 170.

’Shopping’, edited by Max Hollein and Christoph Grunenberg, Hatje Cantz Publishers, Germany, September 2002, pp. 38, 224.

’Sans commune mesure’, Editions Léo Scheer, August 2002, pp. 94-95.

Brigitte Olier, ’Best Regards, collection NSM vie / AMN AMRO 1997 - 2002’, Editions du Regard, Paris, June 2002, pp. 52-53, 134.

Nathalie Prat-Couadau, ’Football through art’, Editions Galerie Enrico Navarra, Paris, June 2002, pp. 45, 88-89.

’Radical & Critical’, Edition Fonzione Adriano Olivetti, Roma, June 2002, pp. 12-13.

’Shimmering Substance / View Finder’, Editions Arnolfini, Bristol, May 2002, double page.

Guillaume Leingre, ’Un jardin français’, Editions Consulat Général de France, Québec, April 2002, p.51.

’Une collection pour une région, 1982-2002’, Editions Frac Haute-Normandie, April 2002, pp. 123, 250.

Karolina Jeftic, ’I love Closky’, in “Art & Economy”, Editions Hatje Cantz, Hamburg, March 2002, pp. 9-11.

Hans-Christian Dany, Astrid Wege, ’ÖkdZ’, Editions Revolver, Frankfurt am Main, March 2002, Okt. 13-22.

Carole Boulbès, ’+1’, Classicism & Beyond, Fotofest 2002, Houston, March 2002, pp. 32-35, 318.

Guy Tortosa, Alexandre Castant, ’Création, la scène contemporaine’, Editions Autrement, February 2002, pp. 55, 69, 80, 82-83.

Michel Nuridsany, ’C’est pas du cinema’, Editions Le Fresnoy, Studio National, Lille, January 2002, pp. 10a-10b.

’Looking With/Out’, Editions East Wing Collection No. 05 in assocition with Thames & Hudson, London, November 2001.

Katy Siegel and Paul Mattick, ’Money’, Editions Thames & Hudson, London, November 2001, pp. 1, 110-111, 195.

’Voilà, le monde dans la tête’, Editions MAMPV - RMN, Paris, October 2001, pp. 371-379.

’CNEAI’, Estampa, Editions Fundación Actilibre, Madrid, October 2001, pp.189-191.

Pascale Cassagnau, ’Claude Closky’, in "Art comporain, un choix de 200 oeuvres du Fonds national d’art contemporain (1985-1999)”, Editions du Chêne, October 2001, p. 82.

Gilles Touyard, ’Collection 2001’, Editions Art-Wall-Sticker, September 2001, pp. 16-17, 57, 81.

’Parade 1901-2001, collections du Centre Pompidou’, Editions Brasil Connect, Sao Paulo, September 2001, pp. 236-237, 344.

Françoise Parfait, ’Video: un art contemporain’, Editions du Regard, Paris, September 2001, pp. 266, 268.

Frédéric Paul, ’More is More in ’Social Hackers’’, coédition FRAME et NIFCA, Helsinki, septembre 2001, September 2001, pp. 11, 30-33, 47.

’The 1st Valencia Biennial, Communication between the arts’, Editions Charta - Generalitat Valenciana, Valencia, June 2001, p. 111.

’Qu’attendez-vous d’une institution artistique du 21è siècle’, Editions Palais de Tokyo, Paris, June 2001, pp. 10-11, 56.

’Il dono / The gift’, Editions Charta, Milan, June 2001, p. 432.

Hélène Kelmachter, ’Un art populaire’, édtitions ActesSud - Fondation Cartier, Paris, June 2001, pp. 38-41.

Jay Wilson, ’Claude Closky’, Editions International biennial of graphic arts, n°24, Ljubljana, June 2001, pp. 103-105.

’Trade/ commodities, communication, and conciousness’, Editions Fotomuseum Winterthur/ Scalo, Zürich, June 2001, pp. 58-61.

’Œuvres sur papier , acquisitions 1996-2001’, Editions Centre Pompidou, Paris, June 2001, p. 24.

Katia Baudin, ’160 ans de photographie en Nord-Pas de Calais’, Editions Actes Sud/Association des conservateurs des musées du Nord-Pas de Calais, March 2001, p. 61.

Alison Gingeras, ’C comme Closky, azerty, un abécédaire autour des collections du Frac Limousin’, Editions Centre Pompidou, Paris, mars 2001, March 2001, pp. 51-52.

Timothy Druckrey, Peter Weibel, ’net_condition, art and global media’, Editions Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge, January 2001, pp. 387, 222.

Katia Baudin, ’Collection 1989/1999 Frac Provence-Alpes-Côte d’Azur’, Editions Actes Sud, Paris, January 2001, pp. 112-113, 373, 392, 422.

Frédéric Paul, ’More is more’, Le Prix Marcel Duchamp 2000, January 2001, pp. 22-29.

Nicolas Bourriaud, ’Etat des Lieux # 1, in “Fri-Art Kunsthalle 2000”’, Editions Fri-Art, Fribourg, January 2001, pp. 13, 16.

Alexia Guggémos, ’Sans titre (Kate Moss)’, hors série “Image-Imadem”, November 2000.

’Monter Sampler’, , November 2000, pp. 37, 47.

’Au-delà du spectacle’, Editions Centre Pompidou, Paris, November 2000, p. 42.

’Version 2000’, Editions Centre pour l’image contemporaine, Genève, November 2000, pp. 34-35.

David Bellingham, ’Elements of an orbit’, catalogue Vivre sa vie, Gatigo Editions, Glasgow, November 2000, pp. 34-35.

Katia Baudin, ’1996 1997 1998, collection’, Editions Frac Nord-Pas de Calais, Dunkerque, October 2000.

Michel Mallard, ’Pique-Nique’, Editions Binome, Paris, October 2000, 4 pages.

Paul Di Felice, ’La trahison du modèle’, Editions Café-Crème asbl, Luxembourg, October 2000.

’Tempo !’, Editions Castelvecchi, Rome, July 2000, p. 98.

Jean-Max Colard, Jacques Roubaud, ’Voilà’, Entretien, Edition Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, June 2000, pp. 6, 16, 17.

’Présumés Innocents’, Editions capcMusée d’art contemporain, Bordeaux, June 2000, p. 110.

Celine Melissent, ’Urbanités’, Editions Frac Languedoc-Roussillon, June 2000, p. 9.

Michèle Dard, Jean-Charles Massera, ’Regard sur le monde, regard sur soi’, Edition Le Channel, Calais, April 2000, pp. 2, 4,5, 6, 14, 15, 30.

Antoine Boureau, ’Parcours Saint-Germain-des-Prés’, tiré à part Beaux Arts magazine, March 2000, p. 8.

Alain Jouffroy, ’Objecteurs / Artmakers’, Editions Joca Seria, Nantes, January 2000, pp. 116, 126-128, 137-138.

Jean-Charles Massera, ’Le temps libre : son imaginaire, son aménagement, ses trucs pour s’en sortir’, Editions Courant d’art, Deauville, January 2000, pp. 14, 17, 62-64.

Nakako Hayashi, ’Paris collection individuals 2’, Little More, January 2000.

Nicolas Bourriaud, ’Art’, Les années 90 d’Anne Bony, Editions du Regard, Paris, January 2000, pp. 69, 82.

’Phtographie d’une collection’, cd-rom, Caisse des dépôts et consignations, January 2000.

Jean-Pierre Criqui, ’Le temps, vite (journal)’, Editions Centre Pompidou, Paris, January 2000, p. 9.

Jean-Pierre Criqui, ’Vite Magazine’, Editions Centre Pompidou, Paris, January 2000, pp. 38, 62.

’Le Fou dédoublé’, Editions Apollonia, Moscou, December 1999, couverture et pp. 74-75.

Paul Ardenne, ’Pratiques contemporaines, expérimenter le réel’, Editions Dis Voir, Paris, October 1999, pp. 16-17, 23.

Jean-Charles Massera, ’Amour, gloire et CAC 40’, P. O. L., Paris, September 1999, pp. 77-79, 167, 185-186, 203-210.

François Piron, ’Extra-et-ordinaire’, Editions Acte Sud, Paris, June 1999, pp. 42-43.

Toshio Shimizu, ’Paris en création’, Année de la France au Japon, April 1999, pp. 7, 20, 29, 31.

Judd and Renee Hubert, ’The Cutting Edge of Reading : Artists’ Books’, Editions Granary Books, New York, April 1999, p. 179?.

Nakako Hayashi, ’Paris Collection Individuals’, co-éditions Shiséido, Tokyo, March 1999.

’Mutations singulières’, Editions Musée des Tapisseries, Aix-en-Provence, March 1999, pp. 42-43.

Mary Knights, ’Whispers, lies and text’, published by Contemporary Art Services Tasmania, March 1999, pp. 42-43.

Celine Melissent, ’Un certain art de vivre’, Editions Frac Languedoc-Roussillon, March 1999, p. 8.

Jean-Michel Ribettes, ’Fétiches & Fétichisme’, Editions Blanche, Paris, January 1999, p. 59.

Nolween Chauvin, ’Livres d’enfances’, Entretien, Editions Pays-Paysage/Centre National du Livre d’Artiste, Limoges, October 1998, pp. 61-67.

David Perreau, ’Manuel 1994-1998’, Entretien, Les objets en lévitation dans la cuisine, Editions Frac Haute-Normandie, Rouen, October 1998, pp. 20-22, 34-37.

Jérôme Sans, Manray Hsu, ’The sky is the limit’, Taipei Fine Art Museum Editions, October 1998, pp. 20, 26, 94-97.

Renate Wiehager, ’Photography as Concept, 4. Internationale Foto-Triennale’, Editions Villa Merkel, Esslingen, June 1998, pp. 68-69.

Dominique Baqué, ’La photographie plasticienne’, Editions du Regard, Paris, June 1998, pp. 271, 282.

Helen Sacoor, Oliver Summer, ’Current Research’, published by Millais Gallery & Northern Gallery for Contemporary Art, Southampton, May 1998, p. 14.

Ramon Tio-Bellido, ’Images à voir, images à lire’, Editions SNUipp, Paris, May 1998, pp. 10-11.



texts, chrono, galleries, news, biblio, HD images, web sites.